Maj 22

Maj 21

Urna z prochami Ireny Anders, wdowy po dowódcy 2 Korpusu gen. Władysławie Andersie, została złożona po polowej mszy św. w grobie jej męża na Polskim Cmentarzu Wojennym na Monte Cassino. W uroczystości udział wzięła małżonka prezydenta RP Anna Komorowska.


Córka Ireny i Władysława, Anna Maria Anders podkreśliła, że spełniło się marzenie matki, aby nie tylko być przy ojcu, ale też przy bliskich jej sercu żołnierzach.

– Matka, przez 40 lat po odejściu ojca, kultywowała pamięć o tym świętym dla niej miejscu. Ono było treścią jej życia. Każdego dnia wracała pamięcią do majowych dni 1944 roku. Anglicy mają powiedzenie: „Tam, gdzie jest śmierć, tam nadzieja’. I dzisiaj spełniła się jej nadzieja. Jest przy mężu i jest przy tych, którym śpiewała – zaznaczyła.

Czytaj dalszą część wpisu »

Maj 18

18 maja 1944 r. oddziały 2 Korpusu Polskiego zdobyły ruiny klasztoru benedyktynów na Monte Cassino. W czasie walk zginęło 923 polskich żołnierzy, 2931 zostało rannych, a 345 uznano za zaginionych.

„Masyw Cassino, na którym stał klasztor, był kluczowym stanowiskiem w linii Gustawa w systemie połączonych niemieckich linii obronnych, biegnącym przez całą szerokość najwęższej części Włoch między Gaetą i Ortoną. Był to przykład imponującej inżynierii wojskowej, najpotężniejszy system obronny, z jakim podczas wojny zetknęli się Brytyjczycy i Amerykanie” – pisał Matthew Parker, autor książki „Monte Cassino. Opowieść o najbardziej zaciętej bitwie II wojny światowej”.

Niemcy usunęli budynki i drzewa otaczające klasztor, poszerzając w ten sposób pole ostrzału. Wykorzystali również naturalne ukształtowanie terenu, przekształcając jaskinie masywu w punkty oporu. Wzmocniono je betonem i dźwigarami kolejowymi. Sieć umocnień była połączona tunelami.

Czytaj dalszą część wpisu »

Maj 13

W dniach 11 – 12 maja 2011r. przeprowadzono wybory patrona Szkoły Podstawowej Nr 4 w Łomży.

Głosowanie przebiegało w  IV turach według ustalonego wcześniej harmonogramu.

Nad prawidłowym przebiegiem głosowania czuwała komisja, w skład której wchodzili: wicedyrektor szkoły, przedstawiciele rady pedagogicznej, rodzice oraz uczniowie z Samorządu Uczniowskiego naszej szkoły.
W głosowaniu wzięło udział 677 osób uprawnionych do głosowania.

Frekwencja (zgodnie z listami osób uprawnionych do głosowania) przedstawia się następująco:
1. Uczniowie klas I – III – 90,6 %
2. Uczniowie klas IV – VI – 95 %
3. Rodzice uczniów klas 0 – III – 55 %
4. Rodzice uczniów klas IV – VI – 61 %
5. Nauczyciele – 97 %
6. Pracownicy administracji i obsługi – 100 %

Wyniki głosowania:
Władysław Anders – 455 głosów – 67,2%
Hanka Bielicka – 215 głosów – 31,8%
głosów nieważnych – 7, co stanowi około 1% oddanych głosów

Na Patrona Szkoły Podstawowej Nr 4 w Łomży wybrano Władysława Andersa.

Maj 13

13 maja b. r. obchodzimy 110 rocznicę urodzin rtm. Witolda Pileckiego. W tym dniu w wielu miastach Polski (również w Białymstoku) odbędą się Marsze Rotmistrza. Jest to akcja apolityczna, społeczna, pod nazwą „Przypomnijmy o Rotmistrzu”, zainicjowana w 2008 roku.
Najważniejsze cele akcji to:

  1. upowszechnienie „Raportu Witolda” z 1945 roku,
  2. lobbing na rzecz superprodukcji filmowej opowiadającej losy Ochotnika do Auschwitz,
  3. ustanowienie 25 maja europejskim Dniem Bohaterów Walki z Totalitaryzmem.

Szczegóły pod adresem: http://www.michaltyrpa.blogspot.com

Maj 12

W cieniu rocznicy śmierci marszałka Piłsudskiego ukrywa się rocznica śmierci gen. Władysława Andersa. Zmarł 12 maja 1970 roku w Londynie i zgodnie z ostatnią wolą został pochowany na cmentarzu na Monte Cassino wśród swoich żołnierzy.

Urodził się 11 sierpnia 1892 roku w Błoniu (Mazowsze). Jego rodzina wywodziła się z Inflant, rodzice byli protestantami. Szkoły ukończył w Warszawie, a mając 18 lat został powołany do armii carskiej – oficerskiej szkoły kawalerii rezerwy. Po odbyciu służby wojskowej ukończył w Rydze ukończył 6 semestrów politechniki. W roku 1920 za męstwo w wojnie polsko-bolszewickiej odebrał krzyż Virtuti Militari z rąk samego marszałka. W 1928 roku został dowódcą Kresowej Brygady Kawalerii.
W 1932 roku dowodził polskiej drużynie jeździeckiej, która na zawodach o Puchar Narodów w Nicei zajęła cztery czołowe miejsca.
W 1939 roku wraz z Armią Modlin zajął pozycję w rejonie Lidzbarka w celu osłony granicy z Prusami Wschodnimi. Podczas kampanii polskiej w 1939 r. wraz z Nowogródzką Brygadą Kawalerii walczył w rejonie Płocka i Warszawy, a od 12 września jako dowódca Grupy Operacyjnej Kawalerii wraz z pozostałymi oddziałami wycofywał się ku granicy rumuńskiej. Po 17 września jego oddział podjął walkę z wkraczającą armią sowiecką. W czasie tych walk został dwukrotnie ranny. 29 września 1939 roku dostał się do niewoli sowieckiej. Od lutego 1940 roku przebywał w więzieniu na Łubiance. Był nakłaniany do wstąpienia do armii czerwonej. Uwolniony z sowieckiego więzienia po traktacie Sikorski-Majski stanął na czele tworzonej polskiej armii. Po opuszczeniu ZSRR i znalezieniu się w Iranie sformułował II Korpus, który wziął udział w walkach o Monte Cassino.
Po zakończeniu wojny pozostał na emigracji. Władze komunistyczne odebrały mu polskie obywatelstwo i stopień generalski. Dopiero po 1989 roku przywrócono mu pośmiertnie obywatelstwo polskie.
Angażował się aktywnie w działalność polityczną na emigracji, od roku 1949 pełnił funkcję przewodniczącego Skarbu Narodowego, a w 1954 roku został członkiem Rady Trzech.
Cześć jego pamięci!

Maj 10

Patron to „ten, kto się kimś, czymś opiekuje: obrońca, opiekun, protektor.

W chrześcijaństwie; święty, którego imię nadano komuś w czasie chrztu, lub pod którego opiekę oddaje się kraj, miasto, obiekt, osobę lub grupę” (Słownik Języka Polskiego).

Każda szkoła ma patrona. Pewnie też w każdej, a przynajmniej w wielu szkołach obchodzi się co roku Święto Patrona. Jeden raz w roku! A co poza tym? Jeszcze wpisuje się odniesienia do tej osoby w plan wychowawczy lub dydaktyczny, w Statut Szkoły itp. Wszystko jest zapisane, ale co z codziennym życiem szkoły? No cóż, sami chyba nie wierzymy w to, że osoba Patrona szkoły może być dla uczniów ważna, szczególnie dzisiaj, gdy coraz częściej mówimy o braku autorytetów i wartości. Aby się przekonać, że Patron szkoły jest ważny, i że jego wybór nie może być przypadkowy i nieprzemyślany, trzeba przeżyć takie spotkanie, jakie mnie dane było przeżyć przed kilkoma laty…

Pamiętam czas, kiedy szkoły podstawowe były zamieniane na gimnazja, albo na zespoły szkół, w których powoli „wymierała” podstawówka, a zostawało gimnazjum. Pracowałam wtedy w gimnazjum, które przejęło Patrona po szkole podstawowej. Gimnazjum im. Majora Henryka Dobrzańskiego-Hubala. Przez dwa lata pracy nie bardzo zwracałam uwagę na osobę Patrona, ale zmieniło się to w dniu, w którym odbyła się uroczystość przekazania przez szkołę podstawową (kończącą swą działalność) Sztandaru Szkoły dla gimnazjum, które miało zająć cały budynek. Na uroczystość zaproszono Kompanię Honorową Wojska Polskiego i byłych żołnierzy z oddziału Majora Hubala. Odsłonięcie tablicy pamiątkowej przed szkołą, odprawa warty, złożenie kwiatów, defilada – to wszystko było piękne, ale dopiero wydarzenie na sali gimnastycznej wprawiło mnie w zdumienie. Wielu zaproszonych gości, rodzice uczniów, delegacje z innych szkół.

Zaproszeni goście siedzą, za nimi stoi prawie całe gimnazjum – sześciuset uczniów. W pewnym momencie zostaje wywołany do mikrofonu żołnierz, który walczył w oddziale Majora Hubala. Starszy człowiek, który drżącą ręką trzyma mikrofon i cichym głosem wspomina, „jak to było” z Hubalem. Mówi kilkanaście minut, a na sali panuje cisza, jakby nikogo nie było! Nagle zatrzymał się czas i snuła się tylko opowieść Hubalczyka…

Gdy wracałam po uroczystości do domu, chłopcy z jednej z klas, w której uczyłam, odprowadzili mnie na przystanek. Opowiadali o tej uroczystości jak o czymś, czego nie można zapomnieć, co było takim przeżyciem, o którym nie można milczeć. Gdy już podjeżdżał autobus, jeden z chłopców stwierdził: „Fajna ta nasza szkoła… Ten Hubal to był „gość”! Też bym chciał, tak jak on!”.

Ten chłopiec świetnie wyjaśnił, po co jest Patron szkoły. Tylko trzeba dobrze przemyśleć, kogo wybierzemy na patrona, żeby to „Też bym chciał, tak jak on!” szło w dobrym kierunku.

s. M. Urszula Kłusek SAC


S. M. URSZULA KŁUSEK SAC – pallotynka. Współpracuje z czasopismami „Anioł Stróż”, „Sygnały Troski”, „Biblioteka Kaznodziejska”, „Katecheta”. Jest autorką książek ze zbiorami scenariuszy lekcji dla nauczycieli i katechetów.

Maj 1

„Oto nadszedł oczekiwany dzień, przyszedł szybko, ponieważ tak podobało się Bogu, Jan Paweł II jest błogosławiony” – powiedział w homilii podczas Eucharystii beatyfikacyjnej Ojciec Święty Benedykt XVI.


Na uroczystości do Rzymu przybyły tłumy pielgrzymów z całego świata. Najliczniej z Polski. Wierni bili brawo i krzyczeli „Giovanni Paulo!”. Nad głowami zebranych powiewały flagi i transparenty. Ich miłość do Ojca św. Jana Pawła II wynika z geniuszu Jego osoby. Sposób w jaki niósł nauczanie o Chrystusie powoduje, że pontyfikat Papieża – Polaka nadal trwa.

Litania do bł. Jana Pawła II

Kyrie eleison, Christe eleison, Kyrie eleison.
Chryste, usłysz nas, Chryste, wysłuchaj nas.
Ojcze z nieba, Boże – zmiłuj się nad nami.
Synu Odkupicielu świata, Boże – zmiłuj się nad nami.
Duchu Święty, Boże – zmiłuj się nad nami.
Święta Trójco, Jedyny Boże – zmiłuj się nad nami.
Święta Maryjo – módl się za nami.

Błogosławiony Janie Pawle, módl się za nami.
Zanurzony w Ojcu bogatym w miłosierdzie,
Zjednoczony z Chrystusem, Odkupicielem człowieka,
Napełniony Duchem Świętym, Panem i Ożywicielem
Całkowicie oddany Maryi,
Przyjacielu Świętych i Błogosławionych,
Następco Piotra i Sługo Sług Bożych,
Stróżu Kościoła nauczający prawd wiary,
Ojcze Soboru i Wykonawco jego wskazań,
Umacniający jedność chrześcijan i całej rodziny ludzkiej,

Gorliwy Miłośniku Eucharystii,
Niestrudzony Pielgrzymie tej ziemi,
Misjonarzu wszystkich narodów,
Świadku wiary, nadziei i miłości,
Wytrwały Uczestniku cierpień Chrystusowych,
Apostole pojednania i pokoju,
Promotorze cywilizacji miłości,
Głosicielu Nowej Ewangelizacji,
Mistrzu wzywający do wypłynięcia na głębię,
Nauczycielu ukazujący świętość jako miarę życia,
Papieżu Bożego Miłosierdzia,
Kapłanie gromadzący Kościół na składanie ofiary,
Pasterzu prowadzący owczarnię do nieba,

Bracie i Mistrzu kapłanów,
Ojcze osób konsekrowanych,
Patronie rodzin chrześcijańskich,
Umocnienie małżonków,
Obrońco nienarodzonych,
Opiekunie dzieci, sierot i opuszczonych,
Przyjacielu i Wychowawco młodzieży,
Dobry Samarytaninie dla cierpiących,
Wsparcie dla ludzi starszych i samotnych,
Głosicielu prawdy o godności człowieka,
Mężu modlitwy zanurzony w Bogu,
Miłośniku liturgii sprawujący Ofiarę na ołtarzach świata,
Uosobienie pracowitości,
Zakochany w krzyżu Chrystusa,
Przykładnie realizujący powołanie,
Wytrwały w cierpieniu,
Wzorze życia i umierania dla Pana,

Upominający grzeszników,
Wskazujący drogę błądzącym,
Przebaczający krzywdzicielom,
Szanujący przeciwników i prześladowców,
Rzeczniku i Obrońco prześladowanych,
Wspierający bezrobotnych,
Zatroskany o bezdomnych,
Odwiedzający więźniów,
Umacniający słabych,
Uczący wszystkich solidarności,

Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata
– przepuść nam, Panie.
Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata
– wysłuchaj nas, Panie.
Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata
– zmiłuj się nad nami.

Módl się za nami, błogosławiony Janie Pawle.
Abyśmy życiem i słowem głosili światu Chrystusa, Odkupiciela człowieka.

Módlmy się:
Miłosierny Boże, przyjmij nasze dziękczynienie za dar apostolskiego życia i posłannictwa błogosławionego Jana Pawła II i za jego wstawiennictwem pomóż nam wzrastać w miłości do Ciebie i odważnie głosić miłość Chrystusa wszystkim ludziom. Przez Chrystusa, Pana naszego. Amen.